Nairobi en mijn project – Fountain Playground - Reisverslag uit Nanyuki, Kenia van Laura Beuken - WaarBenJij.nu Nairobi en mijn project – Fountain Playground - Reisverslag uit Nanyuki, Kenia van Laura Beuken - WaarBenJij.nu

Nairobi en mijn project – Fountain Playground

Door: Laura

Blijf op de hoogte en volg Laura

12 Januari 2016 | Kenia, Nanyuki

Nairobi en mijn project - Foutain Playground

Sinds een week ben ik aan het werk op de Fountain Academy. Dit is een basisschool die letterlijk naast mijn huis staat. Ik loop de deur uit, ga een hek door, loop over een grasveld (dat nog aan het groeien is…haha dus nu eerder nog modderpoel!) en dan word ik elke dag ontvangen door mijn lieve kinderen! De kids komen een high five of knuffel geven. Ze houden graag mn hand vast, want mijn witte huid is maar al te interessant om te aaien :p haha En natuurlijk mijn haar is zeer bijzonder, waar ze ook graag aan zitten. De eerste paar dagen was inkomen voor de leraren en de school. Langzaam maar zeker komt er een beetje structuur in de dagen...Iedereen neemt hier altijd alle tijd, dus verwacht vooral niet te veel in een korte periode.
Een dag ziet er ongeveer zo uit: Kinderen komen de school binnen tussen 7.00-9.00u. De kinderen spelen dan zelf totdat iedereen in de klas is. Dan worden er liedjes gezongen. Hierna wordt een activiteit gedaan of les. Dit kan rekenen, Engels, Swahili of iets dergelijks zijn. Tussen 10.00-11.00u drinken de kinderen porrige en spelen ze buiten. Daarna wordt er weer een les gedaan en tussen 12.00-13.00u eten de kinderen warme lunch en spelen ze weer buiten. In de middag wordt er nog wat gedaan en vanaf 14.00u vertrekken de kinderen weer richting huis.
De reden waarom de kinderen op zulke verschillende tijden aankomen is doordat ze met een kleine mini van opgehaald worden. Er passen maar een aantal kids in....dus die bus doet er een hele tijd over om iedereen op te halen. Gelukkig komt er volgende week een grote bus, dus dat zal een stuk effectiever zijn :s hahaha
Ik heb tot nu toe veel meegekeken en met de kinderen gespeeld. Vaak doe ik wat knutselactiviteiten met ze en help waar ik kan. Ik zou graag meer voor ze willen betekenen en dat komt zeker....want ik heb eindelijk mijn project gevonden waar ik alle donaties voor ga gebruiken!!!

Mijn project: Fountain Playground!

Op de hoogste verdieping van de school is een hele mooie open ruimte (je zou het een soort dakterras kunnen noemen). Het is ongeveer 10x30 meter en het heeft een muur die 1,5 meter hoog is. Het is nu een grote betonnen plaats...maar ik ga het omtoveren tot een mooie playground! We gaan een hek op de muur plaatsen, zodat de kids met ballen kunnen spelen, zonder dat de bal steeds van het dak valt. Verder gaan we alles verven in een basiskleur en daarna verschillende tekeningen er op maken. Je moet dan denken aan een klein voetbalveldjes, hinkelbaan, kind ofcourt veld, stippen, letters, cijfers etc. Als het goed is houd ik dan nog wat geld over om verschillende buitenspeel materialen van te kopen. Dus dan kunnen ze er echt goed gebruik van maken.
Op dit moment ben ik druk bezig om alles in orde te maken, zodat we aan de slag kunnen. Ik ben met verschillende mensen in gesprek en hoop morgen al wat materialen voor de muur te kopen. Dan hoop ik dat het hek deze week af komt en wil ik dit weekend gaan beginnen met schilderen!! Je moet hier zelf echt achter de mensen aan zitten...want anders komt er niks van de grond. Dus ik zit iedereen lekker aan te sporen! Haha Hopelijk is het project volgende week af...dan heb ik nog twee weken de tijd om hier met de kids te gaan spelen. Ik wil ze graag verschillende spelletjes leren :D
Ik ga jullie zeker op de hoogte houden van de vorderingen....

Afgelopen weekend ben ik naar Nairobi (hoofdstad van Kenia) geweest. Samen met Chris en Sacha (twee andere vrijwilligers) heb ik de stad wat beter leren kennen ;) Rondlopen daar is zoooo anders dan Nanyuki (waar ik woon). Het is ongelofelijk druk met mensen en auto’s. We zijn naar de Masaai Markt geweest. Deze markt is vol met allemaal leuke kraampjes, waar je vanalles en nog wat kan kopen: kleren, sieraden, borden, schilderijen etc. Ik heb heel veel leuke spullen gezien en ook wat dingen gekocht :) En dan begint het afdingen....ja ze geven je hier nooit de echte prijs en zeker als je een muzungu bent, wordt de prijs direct verdriedubbeld (is dat een woord..??). In het begin heel gek, maar al snel wordt het een soort van sport om iets voor de laagste (wat ik denk eerlijke) prijs is te kopen. Verder zijn we op het hoogste gebouw in de stad geweest om een mooie skyline van Nairobi te zien. We hebben in een parkje rondgelopen, waar iedereen foto’s aan het maken was. Heel toevallig als wij (drie Muzungu’s) langslopen wordt de camera “subtiel” op ons gericht. Geen idee wat je er aan hebt om drie witte meiden (die je niet kent) op de foto te hebben…maar het zal vast iets bijzonders zijn hier!! Hahaha We hebben in Carnivore restaurant gegeten, waar ik mijn eetgewoontes heb uitgebreid...jaaa ik heb namelijk konijn en krokodil gegeten!! Hehe Smaakt eigenlijk gewoon naar kip :p maar dat hoor je mij niet zeggen :p Ik zeg KROKODIL!! Hahaha
De volgende dag zijn we naar Karen Blixen museum geweest, waar we een mooie rondleiding hebben gehad. We hebben weer wat rondgelopen en zijn bij Kazuri Beats&Pottery geweest. Daar maken ze sieraden van kralen en schalen. Het grappige was dat de fabriek die zondag dicht was…maar er werden wel apenstreken uitgehaald! Jaaa er liepen allemaal apen (met blauwe ballen...gekste wat ik ooit heb gezien! Haha) rond. En die zaten alles door elkaar te gooien. Tsjaa dan moet je de ramen maar dicht doen toch!?! Helaas moest ik alleen terug naar Nanyuki, want Sacha en Chris vlogen weer terug naar huis. Dat was een prima matatu ritje...behalve toen het begon te storten van de regen. Ik hield mn hart vast...want denk maar niet dat de chauffeur langzamer gaat rijden. En dat terwijl we door bergen/vallei rijden zonder wegafzettingen aan de zijkant...Gelukkig zijn we niet weggeslipt en ben ik ongedeerd in Nanyuki aangekomen haha

Ik denk dat jullie nu wel weer goed op de hoogte zijn van al mijn belevenissen...binnenkort weer meer over mijn project (waar ik heel veel zin in heb om mee aan de slag te gaan!!!)

Veel liefs en een knuffel van mij
Laura

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Laura

Hier ben ik dan....Laura! Een vrolijke, sportieve en enthousiaste meid. Eindelijk ga ik iets doen waar ik al lang van droom. Vrijwilligerswerk in Kenia! Ik hoop met mijn enthousiasme en zorgzaamheid een steentje te kunnen bijdragen aan de kinderen in nood.

Actief sinds 15 Nov. 2015
Verslag gelezen: 221
Totaal aantal bezoekers 5156

Voorgaande reizen:

19 December 2015 - 12 Februari 2016

Mijn bestemming - Kenia

Landen bezocht: